به متن اصلی بازگردید

اولیاء

Go Search
موسسه فرهنگی روزبه
فارغ التحصیلان
کادر آموزشی
دبستان
دبیرستان دوره 1
دبیرستان دوره 2
آلبوم
  

با توجّه به توانايي‌هاي بالقوّه‌ي مدرسه از نظر امکانات محيطي، فضاهاي آموزشي، ابزار و امکانات فراهم شده از يک سو و نيز با توجّه به انتخاب دانش‌آموزان مستعد براي تحصيل در دبستان و زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه از سويي ديگر، توجّه به توسعه‌ي کمي و کيفي سطوح يادگيري دانش‌آموزان از اهداف آموزشي دبستان، مي‌باشد. از اين رو به موازات آموزش برنامه‌ي رسمي آموزش و پرورش، آموزش موادّ درسي ديگري نيز تحت عنوان دروس تکميلي با جدّيّت دنبال مي‌شود.

    انتخاب موادّ درسي آموزشي تکميلي، متناسب با مهارت‌هاي مورد نياز دانش‌آموزان و نيز پيشرفت تکنولوژي و صنعت ارتباطات در دنياي کنوني است. گسترش و توسعه‌ي تکنولوژي ارتباطات به گونه‌اي است که دنيا را به دهکده‌ي کوچک جهاني مبدّل ساخته است. در اين فضاي گسترده‌ي ارتباطي، لازمه‌ي حضوري فعّال، مستمرّ و مؤثّر داشتن تسلّط كافي بر تکنولوژي موجود است. لذا  با درک اين شرايط به آموزش رايانه و نيز زبان انگليسي به عنوان ابزار مورد نياز و اوّليّه، توجّهي خاص، شده‌است.

 

 زبان

 

 

آموزش زبان انگليسي در دبستان منطبق با برنامه‌ي آموزش زبان مؤسّسه‌ي هرمس و مطابق جدول ذيل انجام مي گيرد.

پايه / ترم

1

2

3

4

دوم دبستان

S2 A

S2 B

S3 A

S3 B

سوم دبستان

F1 A

F1 B

F1 C

F1 D

چهارم دبستان

F2 A

F2 B

F2 C

F2 D

پنجم دبستان

F3 A

F3 B

F3 C

F3 D

  ساعات برنامه‌ي آموزشي زبان در برنامه‌ي هفتگي هر يک از پايه هاي تحصيلي چهار ساعت در هفته، در دو روز ، روزي دو ساعت خواهد بود.  دانش‌آموزان در هر كلاس در دو گروه پانزده نفره و هر گروه با يك مربّي آموزش مي‌بينند. هر جلد از كتاب‌هاي آموزشي در اين مؤسّسه در چند Level  آموزش داده مي‌شود: 

  

UNITS

LEVEL

BOOK

1-2-3-4-5

S2A

First Friends 2

6-7-8-9-10

S2B

1-2-3-4-5

S3A

First Friends 3

6-7-8-9-10

S3B

Starter 1-2-3

F1A

Family and Friends 1

4-5-6-7

F1B

8-9-10-11

F1C

12-13-14-15

F1D

Starter 1-2-3

F2A

Family and Friends 2

4-5-6-7

F2B

8-9-10-11

F2C

12-13-14-15(Starter)

F2D

Starter 1-2-3

F3A

Family and Friends 3

4-5-6-7

F3B

8-9-10-11

F3C

12-13-14-15

F3D

 

 

 

 رایانه

 

 

 آموزش رايانه در پايه‌هاي دوم تا پنجم مطابق جدول زير مي‌باشد:

 
 

 

پايه

موضوع

دوم

putt-putt

Botanicula

سوم

 cities xxl

چهارم

تايپ

اتاق هوشمند

سواد حس‌گر‌ها در نيم‌سال اوّل

ابزارهاي پايشي(كنترل‌ها) در نيم‌سال دوم

پنجم

زبان برنامه‌نويسي Scratch

 

· اهداف آموزش رايانه در پايه‌ي دوم:

الف) ارتقاي توانايي نقشه‌خواني

ب) بالابردن قدرت حل مسأله

· اهداف آموزش رايانه در پايه‌ي سوم:

الف) شناخت و به كارگيري رايانه به عنوان يك ابزار براي افزايش سرعت و دقّت و نيز پردازش اطّلاعات

ب) تسلّط براستفاده از رايانه.

ج) ايجاد زمينه براي طراحي برنامه‌ها و حلّ مسأله، انجام پروژه، پيش‌بيني درست، برنامه‌ريزي و...

 

· اهداف آموزش رايانه در پايه‌ي چهارم:

الف) آشنايي با حواس و حس‌گرها

ب) آشنايي با اصول پايشي (كنترلي) و ابزار پايش.

ج) ايجاد زمينه براي طراحي برنامه‌ها و حلّ مسأله، انجام پروژه، پيش‌بيني درست، برنامه‌ريزي و...

د) آشنايي با علم بيونيك و سايبرناتيك.

ه) آموزش مهارت تايپ به عنوان يكي از مهارت‌هاي پايه در كار با رايانه

 

· اهداف آموزش رايانه در پايه‌ي پنجم:

الف) آشنايي با مراحل يادگيري و تفكّر

ب) آشنايي با اصول نقّاشي و طرّاحي رايانه‌اي.

ج) ايجاد زمينه براي طراحي برنامه‌ها و حلّ مسأله، انجام پروژه، پيش‌بيني درست برنامه و برنامه‌نويسي

د) ايجاد زمينه براي يادگيري بهتر مفاهيم رياضي و هندسه

 ‭(Hidden)‬ خانه دوست


 

1- پرورش خلاقيّت و تجسم در سه محور:

- به تصوير درآوردن مفاهيم و موضوعات

- بيان مفاهيم و مطالب

- نگارش ايده‌ها و موضوعات

2- بالا بردن قدرت درك مطالب از طريق:

- آموزش بازيابي نكات اصلي و فرعي

- افزايش دقّت و تمركز حواس

- تقويت قدرت حافظه

3- افزايش دايره لغات و درك معاني جهت:

- بالا بردن سطح درست نويسي

- بكارگيري صحيح در جمله نويسي

- درك دقيق مفاهيم متون

- بيان و نگارش مطالب و موضوعات

4- بالا بردن دانش ادبي دانش‌آموزان در ابعاد:

- نقد و بررسي فيلم

- نقد و بررسي كتاب

- آشنايي با ادبيات كودكان و نوجوانان

- پردازش داستان

    جهت رسيدن به 4 هدف كلي و زير مجموعه‌ها مي‌بايستي آموزش‌هاي مناسبي به دانش‌آموزان داده شود، و از راه و روش خاص خود براي شكوفايي خلاقيت و بروز استعدادها بهره جست.

    در مجموع يك دانش‌آموز از پايه اوّل تا پنجم ابتدايي در زمينه‌هاي ذيل آموزش ديده و آشنايي و مهارت نسبي كسب خواهد كرد.

1-    آشنايي با كتاب (ظاهري- محتوايي)

2-    آشنايي با ادبيات و داستانهاي كودكان و نوجوانان

3-    آشنايي با روش‌هاي مطالعه (مطالعه آزاد- درسي)

4-    آشنايي با چگونگي تنظيم برنامه مطالعاتي و درسي

5-    كسب مهارت در به تصوير درآوردن ايده‌ها

6-    كسب مهارت در بيان شفاهي مفاهيم و موضوعات

7-    كسب مهارت در نوشتن فكرها و موضوعات در زمينه‌هاي

- انشاء‌نويسي

- نامه‌نگاري

- خاطره‌نويسي

- داستان‌نويسي

- خلاصه‌نويسي

- يادداشت‌برداري متون درسي

- زندگينامه‌نويسي

8-    كسب مهارت در درك مفاهيم و نكات اصلي و فرعي:

- كتب داستاني

- متون درسي

- فيلم

9-    كسب مهارت در درك مفاهيم لغات و بكارگيري در جمله‌ها و متون

كليه امور ذيل از طريق بازي و سرگرمي‌هاي خلاّقانه- كارهاي عملي و دستي- خواندن قصه و داستان و نمايش فيلم انجام خواهد پذيرفت.

          الف- تقويت درك مطالب و قدرت حافظه از روش:

                   - تمرين در خوب شنيدن

                   - تمرين در خوب ديدن

                   - تمرين در درك مطالب

                   - تمرين در يادآوري مطالب و موضوعات

          ب- تقويت دايره لغات همراه با درك و بكارگيري صحيح آنها در جملات از راه:

                   - بازي

                   - مسابقه

                   - تمرين جمله‌سازي (شفاهي و كتبي)

          ج- پرورش خلاّقيت و قدرت تجسم از طريق:

                   - بازي و سرگرمي (كتبي- عملي)

                   - نقاشي و تصويرسازي

الف- پرورش خلاقيت و قدرت تجسم از طريق:

       - بازي و سرگرمي (كتبي- عملي)

       - نقاشي و تصويرسازي (داستان- نكات اصلي قصه‌ها)

       - نگارش موضوعات

       - بيان مفاهيم و مطالب

ب‌-تقويت دايره لغات همراه با درك و بكارگيري صحيح آنها در جملات از راه:

       - بازي‌هاي آموزشي

       - مسابقات گروهي

       - بكارگيري صحيح و به جا در جمله‌نويسي

       - نگارش متن كوتاه با جملات معين شده

       - تمرين هم خانواده- هم معني

       - تمرين خاطره‌نويسي- نوشتن داستان مصور كوتاه

ج‌-  تقويت درك مطالب و قدرت حافظه از روش:

       - خواندن قصه و دريافت نكات مهم

       - پرسش پيرامون قصه و داستان خواندن شده

       - پرسش پيرامون تصاوير ارائه شده

       - نمايش فيلم و دريافت نكات مهم

       - تمرين خاطره‌گويي و خاطره‌نويسي

      الف- پرورش خلاقيت و قدرت تجسم از طريق:

               - بازي و سرگرمي (كتبي- عملي)

               - نقاشي و تصويرسازي (داستان- نكات اصلي قصه‌ها)

               - نگارش موضوعات- داستان‌نويسي

               - بيان مفاهيم و مطالب- خاطره‌گويي

               - تصويرخواني

         ب- تقويت دايره لغات همراه با درك و بگارگيري صحيح آنها در جملات از راه:

               - بازي‌هاي آموزشي

               - مسابقات گروهي

               - تكميل جملات و ساخت يك داستان كوتاه

               - بكارگيري هم خانواده- هم معني- هم قافيه در متنها

               - پردازش داستان مصور كوتاه

               - ترجمه متون قديمي به متن روان و سليس

               - برگردان نظم به نثر و نثر به نظم

         ج- بالا بردن قدرت درك مطالب و حافظه از روش:

               - آموزش بازيابي نكات اصلي از متن

               - داستانها

               - كتب درسي

               - آشنايي با فرايند مطالعه

               - خواندن (شيوه‌ها)

               - نوشتن (شيوه‌ها)

               - فكر كردن (درك مطلب) (شيوه‌ها)

               - يادآوري (شيوه‌ها)

               - نمايش فيلم و دريافت نكات مهم

         د- بالا بردن دانش ادبي دانش‌آموزان:

               - آشنايي با كتاب (ظاهري- محتوايي)

               - نمايش فيلم و بررسي نكات ادبي آن

               - بررسي كتاب و داستان

               - آشنايي با انواع ادبيات كودكان و نوجوانان

               - پردازش داستان مصور (ساخت كتاب)

      الف- پرورش خلاقيت و قدرت تجسم از طريق:

               - بررسي طرحها و كارهاي عملي

               - تصويرسازي متون، نكات مهم و موضوعات

               - نگارش موضوعات- داستان‌نويسي

               - تفسير تصاوير

         ب- تقويت دايره لغات همراه با درك و بكارگيري صحيح آنها در متنها:

               - مسابقات گروهي

               - بكارگيري هم خانواده- هم معني- هم قافيه در متنها

               - شعرگويي

               - حل جدول ادبي

               - پردازش داستان مصور كوتاه

         ج- بالا بردن قدرت درك مطالب و حافظه از روش:

               - تكميل آموزش بازيابي نكات اصلي و فرعي:

                   داستانها

                   كتب و متون درسي

               - آموزش شيوه‌هاي تنظيم و يادداشت‌برداري نكات

               - مزاياي شيوه صحيح مطالعه

               - نمايش فيلم و دريافت نكات مهم

         د- بالا بردن دانش ادبي دانش‌آموزان:

               - نقد و بررسي فيلم

               - نقد و بررسي كتاب و داستان

               - آشنايي با منابع مرجع (مرجع‌شناسي)

               - آشنايي با سيستم طبقه‌بندي منابع (ديويي)

               - آشنايي با روش تحقيق

               - آموزش (خلاصه‌نويسي- يادداشت‌برداري- زندگينامه‌نويسي- نامه‌نگاري)    

               - پردازش و ساخت كتاب

 ‭(Hidden)‬ EasyTabs