به متن اصلی بازگردید

اولیاء

Go Search
موسسه فرهنگی روزبه
فارغ التحصیلان
کادر آموزشی
دبستان
دبیرستان دوره ۱
دبیرستان دوره ۲
آلبوم
  

با توجّه به توانايي‌هاي بالقوّه‌ي مدرسه از نظر امکانات محيطي، فضاهاي آموزشي، ابزار و امکانات فراهم شده از يک سو و نيز با توجّه به انتخاب دانش‌آموزان مستعد براي تحصيل در دبستان و زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه از سويي ديگر، توجّه به توسعه‌ي کمي و کيفي سطوح يادگيري دانش‌آموزان از اهداف آموزشي دبستان، مي‌باشد. از اين رو به موازات آموزش برنامه‌ي رسمي آموزش و پرورش، آموزش موادّ درسي ديگري نيز تحت عنوان دروس تکميلي با جدّيّت دنبال مي‌شود.

    انتخاب موادّ درسي آموزشي تکميلي، متناسب با مهارت‌هاي مورد نياز دانش‌آموزان و نيز پيشرفت تکنولوژي و صنعت ارتباطات در دنياي کنوني است. گسترش و توسعه‌ي تکنولوژي ارتباطات به گونه‌اي است که دنيا را به دهکده‌ي کوچک جهاني مبدّل ساخته است. در اين فضاي گسترده‌ي ارتباطي، لازمه‌ي حضوري فعّال، مستمرّ و مؤثّر داشتن تسلّط كافي بر تکنولوژي موجود است. لذا  با درک اين شرايط به آموزش رايانه و نيز زبان انگليسي به عنوان ابزار مورد نياز و اوّليّه، توجّهي خاص، شده‌است.

 

 زبان

 

 

آموزش زبان انگليسي در دبستان منطبق با برنامه‌ي آموزش زبان مؤسّسه‌ي هرمس و مطابق جدول ذيل انجام مي گيرد.

پايه / ترم

1

2

3

4

دوم دبستان

S2 A

S2 B

S3 A

S3 B

سوم دبستان

F1 A

F1 B

F1 C

F1 D

چهارم دبستان

F2 A

F2 B

F2 C

F2 D

پنجم دبستان

F3 A

F3 B

F3 C

F3 D

  ساعات برنامه‌ي آموزشي زبان در برنامه‌ي هفتگي هر يک از پايه هاي تحصيلي چهار ساعت در هفته، در دو روز ، روزي دو ساعت خواهد بود.  دانش‌آموزان در هر كلاس در دو گروه پانزده نفره و هر گروه با يك مربّي آموزش مي‌بينند. هر جلد از كتاب‌هاي آموزشي در اين مؤسّسه در چند Level  آموزش داده مي‌شود: 

  

UNITS

LEVEL

BOOK

1-2-3-4-5

S2A

First Friends 2

6-7-8-9-10

S2B

1-2-3-4-5

S3A

First Friends 3

6-7-8-9-10

S3B

Starter 1-2-3

F1A

Family and Friends 1

4-5-6-7

F1B

8-9-10-11

F1C

12-13-14-15

F1D

Starter 1-2-3

F2A

Family and Friends 2

4-5-6-7

F2B

8-9-10-11

F2C

12-13-14-15(Starter)

F2D

Starter 1-2-3

F3A

Family and Friends 3

4-5-6-7

F3B

8-9-10-11

F3C

12-13-14-15

F3D

 

 

 

 رایانه

 

 

 آموزش رايانه در پايه‌هاي دوم تا پنجم مطابق جدول زير مي‌باشد:

 
 

پايه

موضوع

سوم

نرم‌افزار cities xxl

چهارم

تايپ

زبان برنامه‌نويسي Scratch سطح (1)

پنجم

زبان برنامه‌نويسي Scratch

 

· اهداف آموزش رايانه در پايه‌ي دوم:

الف) ارتقاي توانايي نقشه‌خواني

ب) بالابردن قدرت حل مسأله

 

· اهداف آموزش رايانه در پايه‌ي سوم:

الف) شناخت و به كارگيري رايانه به عنوان يك ابزار براي افزايش سرعت و دقّت و نيز پردازش اطّلاعات

ب) تسلّط براستفاده از رايانه.

ج) ايجاد زمينه براي طراحي برنامه‌ها و حلّ مسأله، انجام پروژه، پيش‌بيني درست، برنامه‌ريزي و...

 

· اهداف آموزش رايانه در پايه‌ي چهارم:

الف) آشنايي با چگونگي كاركرد دستگاه‌هاي مختلف با تاكيد بر روي رايانه‌ي كوچك و حسگرها

ب) آشنايي  با تفكر برنامه‌نويسي با استفاده از نرم‌افزار Scratch

ج) درك ملموس‌تر برنامه‌نويسي با استفاده از روبات همستر

د) آموزش مهارت تايپ به عنوان يكي از مهارت‌هاي پايه در كار با رايانه

 

· اهداف آموزش رايانه در پايه‌ي پنجم: 

الف) آشنايي  با تفكر برنامه‌نويسي با استفاده از نرم‌افزار Scratch

ب) درك ملموس‌تر برنامه‌نويسي با استفاده از روبات همستر

ج) ايجاد زمينه براي يادگيري بهتر مفاهيم رياضي و هندسه

 ‭(Hidden)‬ خانه دوست


 

1- پرورش خلاقيّت و تجسم در سه محور:

- به تصوير درآوردن مفاهيم و موضوعات

- بيان مفاهيم و مطالب

- نگارش ايده‌ها و موضوعات

2- بالا بردن قدرت درك مطالب از طريق:

- آموزش بازيابي نكات اصلي و فرعي

- افزايش دقّت و تمركز حواس

- تقويت قدرت حافظه

3- افزايش دايره لغات و درك معاني جهت:

- بالا بردن سطح درست نويسي

- بكارگيري صحيح در جمله نويسي

- درك دقيق مفاهيم متون

- بيان و نگارش مطالب و موضوعات

4- بالا بردن دانش ادبي دانش‌آموزان در ابعاد:

- نقد و بررسي فيلم

- نقد و بررسي كتاب

- آشنايي با ادبيات كودكان و نوجوانان

- پردازش داستان

    جهت رسيدن به 4 هدف كلي و زير مجموعه‌ها مي‌بايستي آموزش‌هاي مناسبي به دانش‌آموزان داده شود، و از راه و روش خاص خود براي شكوفايي خلاقيت و بروز استعدادها بهره جست.

    در مجموع يك دانش‌آموز از پايه اوّل تا پنجم ابتدايي در زمينه‌هاي ذيل آموزش ديده و آشنايي و مهارت نسبي كسب خواهد كرد.

1-    آشنايي با كتاب (ظاهري- محتوايي)

2-    آشنايي با ادبيات و داستانهاي كودكان و نوجوانان

3-    آشنايي با روش‌هاي مطالعه (مطالعه آزاد- درسي)

4-    آشنايي با چگونگي تنظيم برنامه مطالعاتي و درسي

5-    كسب مهارت در به تصوير درآوردن ايده‌ها

6-    كسب مهارت در بيان شفاهي مفاهيم و موضوعات

7-    كسب مهارت در نوشتن فكرها و موضوعات در زمينه‌هاي

- انشاء‌نويسي

- نامه‌نگاري

- خاطره‌نويسي

- داستان‌نويسي

- خلاصه‌نويسي

- يادداشت‌برداري متون درسي

- زندگينامه‌نويسي

8-    كسب مهارت در درك مفاهيم و نكات اصلي و فرعي:

- كتب داستاني

- متون درسي

- فيلم

9-    كسب مهارت در درك مفاهيم لغات و بكارگيري در جمله‌ها و متون

كليه امور ذيل از طريق بازي و سرگرمي‌هاي خلاّقانه- كارهاي عملي و دستي- خواندن قصه و داستان و نمايش فيلم انجام خواهد پذيرفت.

          الف- تقويت درك مطالب و قدرت حافظه از روش:

                   - تمرين در خوب شنيدن

                   - تمرين در خوب ديدن

                   - تمرين در درك مطالب

                   - تمرين در يادآوري مطالب و موضوعات

          ب- تقويت دايره لغات همراه با درك و بكارگيري صحيح آنها در جملات از راه:

                   - بازي

                   - مسابقه

                   - تمرين جمله‌سازي (شفاهي و كتبي)

          ج- پرورش خلاّقيت و قدرت تجسم از طريق:

                   - بازي و سرگرمي (كتبي- عملي)

                   - نقاشي و تصويرسازي

الف- پرورش خلاقيت و قدرت تجسم از طريق:

       - بازي و سرگرمي (كتبي- عملي)

       - نقاشي و تصويرسازي (داستان- نكات اصلي قصه‌ها)

       - نگارش موضوعات

       - بيان مفاهيم و مطالب

ب‌-تقويت دايره لغات همراه با درك و بكارگيري صحيح آنها در جملات از راه:

       - بازي‌هاي آموزشي

       - مسابقات گروهي

       - بكارگيري صحيح و به جا در جمله‌نويسي

       - نگارش متن كوتاه با جملات معين شده

       - تمرين هم خانواده- هم معني

       - تمرين خاطره‌نويسي- نوشتن داستان مصور كوتاه

ج‌-  تقويت درك مطالب و قدرت حافظه از روش:

       - خواندن قصه و دريافت نكات مهم

       - پرسش پيرامون قصه و داستان خواندن شده

       - پرسش پيرامون تصاوير ارائه شده

       - نمايش فيلم و دريافت نكات مهم

       - تمرين خاطره‌گويي و خاطره‌نويسي

      الف- پرورش خلاقيت و قدرت تجسم از طريق:

               - بازي و سرگرمي (كتبي- عملي)

               - نقاشي و تصويرسازي (داستان- نكات اصلي قصه‌ها)

               - نگارش موضوعات- داستان‌نويسي

               - بيان مفاهيم و مطالب- خاطره‌گويي

               - تصويرخواني

         ب- تقويت دايره لغات همراه با درك و بگارگيري صحيح آنها در جملات از راه:

               - بازي‌هاي آموزشي

               - مسابقات گروهي

               - تكميل جملات و ساخت يك داستان كوتاه

               - بكارگيري هم خانواده- هم معني- هم قافيه در متنها

               - پردازش داستان مصور كوتاه

               - ترجمه متون قديمي به متن روان و سليس

               - برگردان نظم به نثر و نثر به نظم

         ج- بالا بردن قدرت درك مطالب و حافظه از روش:

               - آموزش بازيابي نكات اصلي از متن

               - داستانها

               - كتب درسي

               - آشنايي با فرايند مطالعه

               - خواندن (شيوه‌ها)

               - نوشتن (شيوه‌ها)

               - فكر كردن (درك مطلب) (شيوه‌ها)

               - يادآوري (شيوه‌ها)

               - نمايش فيلم و دريافت نكات مهم

         د- بالا بردن دانش ادبي دانش‌آموزان:

               - آشنايي با كتاب (ظاهري- محتوايي)

               - نمايش فيلم و بررسي نكات ادبي آن

               - بررسي كتاب و داستان

               - آشنايي با انواع ادبيات كودكان و نوجوانان

               - پردازش داستان مصور (ساخت كتاب)

      الف- پرورش خلاقيت و قدرت تجسم از طريق:

               - بررسي طرحها و كارهاي عملي

               - تصويرسازي متون، نكات مهم و موضوعات

               - نگارش موضوعات- داستان‌نويسي

               - تفسير تصاوير

         ب- تقويت دايره لغات همراه با درك و بكارگيري صحيح آنها در متنها:

               - مسابقات گروهي

               - بكارگيري هم خانواده- هم معني- هم قافيه در متنها

               - شعرگويي

               - حل جدول ادبي

               - پردازش داستان مصور كوتاه

         ج- بالا بردن قدرت درك مطالب و حافظه از روش:

               - تكميل آموزش بازيابي نكات اصلي و فرعي:

                   داستانها

                   كتب و متون درسي

               - آموزش شيوه‌هاي تنظيم و يادداشت‌برداري نكات

               - مزاياي شيوه صحيح مطالعه

               - نمايش فيلم و دريافت نكات مهم

         د- بالا بردن دانش ادبي دانش‌آموزان:

               - نقد و بررسي فيلم

               - نقد و بررسي كتاب و داستان

               - آشنايي با منابع مرجع (مرجع‌شناسي)

               - آشنايي با سيستم طبقه‌بندي منابع (ديويي)

               - آشنايي با روش تحقيق

               - آموزش (خلاصه‌نويسي- يادداشت‌برداري- زندگينامه‌نويسي- نامه‌نگاري)    

               - پردازش و ساخت كتاب

 ‭(Hidden)‬ EasyTabs